سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ کمیل پسر زیاد گفت : امیر المؤمنین على بن ابى طالب ( ع ) دست مرا گرفت و به بیابان برد ، چون به صحرا رسید آهى دراز کشید و گفت : ] اى کمیل این دلها آوند هاست ، و بهترین آنها نگاهدارنده‏ترین آنهاست . پس آنچه تو را مى‏گویم از من به خاطر دار : مردم سه دسته‏اند : دانایى که شناساى خداست ، آموزنده‏اى که در راه رستگارى کوشاست ، و فرومایگانى رونده به چپ و راست که درهم آمیزند ، و پى هر بانگى را گیرند و با هر باد به سویى خیزند . نه از روشنى دانش فروغى یافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند . کمیل دانش به از مال است که دانش تو را پاسبان است و تو مال را نگهبان . مال با هزینه کردن کم آید ، و دانش با پراکنده شدن بیفزاید ، و پرورده مال با رفتن مال با تو نپاید . اى کمیل پسر زیاد شناخت دانش ، دین است که بدان گردن باید نهاد . آدمى در زندگى به دانش طاعت پروردگار آموزد و براى پس از مرگ نام نیک اندوزد ، و دانش فرمانگذارست و مال فرمانبردار . کمیل گنجوران مالها مرده‏اند گرچه زنده‏اند ، و دانشمندان چندانکه روزگار پاید ، پاینده‏اند . تن‏هاشان ناپدیدار است و نشانه‏هاشان در دلها آشکار . بدان که در اینجا [ و به سینه خود اشارت فرمود ] دانشى است انباشته ، اگر فراگیرانى براى آن مى‏یافتم . آرى یافتم آن را که تیز دریافت بود ، لیکن امین نمى‏نمود ، با دین دنیا مى‏اندوخت و به نعمت خدا بر بندگانش برترى مى‏جست ، و به حجّت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‏فروخت . یا کسى که پیروان خداوندان دانش است ، اما در شناختن نکته‏هاى باریک آن او را نه بینش است . چون نخستین شبهت در دل وى راه یابد درماند و راه زدودن آن را یافتن نتواند . بدان که براى فرا گرفتن دانشى چنان نه این در خور است و نه آن . یا کسى که سخت در پى لذت است و رام شهوت راندن یا شیفته فراهم آوردن است و مالى را بر مال نهادن . هیچ یک از اینان اندک پاسدارى دین را نتواند و بیشتر به چارپاى چرنده ماند . مرگ دانش این است و مردن خداوندان آن چنین . بلى زمین تهى نماند از کسى که حجّت بر پاى خداست ، یا پدیدار و شناخته است و یا ترسان و پنهان از دیده‏هاست . تا حجّت خدا باطل نشود و نشانه‏هایش از میان نرود ، و اینان چندند ، و کجا جاى دارند ؟ به خدا سوگند اندک به شمارند ، و نزد خدا بزرگمقدار . خدا حجتها و نشانه‏هاى خود را به آنان نگاه مى‏دارد ، تا به همانندهاى خویشش بسپارند و در دلهاى خویشش بکارند . دانش ، نور حقیقت بینى را بر آنان تافته و آنان روح یقین را دریافته و آنچه را ناز پروردگان دشوار دیده‏اند آسان پذیرفته‏اند . و بدانچه نادانان از آن رمیده‏اند خو گرفته . و همنشین دنیایند با تن‏ها ، و جانهاشان آویزان است در ملأ اعلى . اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او مى‏خوانند . وه که چه آرزومند دیدار آنانم ؟ کمیل اگر خواهى بازگرد . [نهج البلاغه]
3  مدرسه ی راهنمایی پانزده ی خرداد  4

یک فعالیت آموزشی بالای خط فقر (شنبه 86/11/13 :: ساعت 4:32 عصر )

این روزها در کلاس های درس شاهد فعالیت چشمگیر معلمانی هستیم که می خواهند از روش های نوین تدریس غافل نمانند لذا از هر حربه ای استفاده می کنند تا از این قافله ی به روز رسانی پیشی گیرند و به گونه های متفاوت سعی می کنند تا ذهن دانش آموز را به چالش کشیده و از آنان یادگیرنده های مادام العمر و کاشفین علوم بسازند!!!
به این فعالیت خارج از کلاس در درس دین و زندگی توجه کنید :
در یک کلاس سی نفری از تک تک دانش آموزان خواسته شده تا مسجد بسازند آن با بهترین ادوات و به بهترین وجه ...
در واقع سی تا مسجد با کائوچو و در ابعاد بزرگ !!!! (‌مستند است و در آن طرف دنیا و مدارس تیم حریف اتفاق نیفتاده ؛‌ همین جا زیر گوش خودمان )
روزانه چند نمونه از این قبیل فعالیت های شگفت انگیز به دانش آموزان می دهیم که نه دانش آموز و نه حتی خودمان می دانیم در قالب این فعالیت به چه هدفی می خواهیم برسیم ؟
به نظر شما، فعالیت هایی نظیر این ؛ کدام هدف آموزشی را دنبال می کنند ؟ این مساجد متبرکه ، سرانجام سر از کجا در می آورند؟ آیا این گونه فعالیت های دانش آموزان ، متناسب با زندگی مردم بر روی مدار محترم فقر هست ؟ و هزار سوال بی حواب دیگر ....
قبل از این که هر فعالیت آموزشی تنظیم و مطرح شود باید به نکات بسیاری توجه کرد که به چند نمونه ی آن اشاره می کنم و بقیه را به عهده ی استادان عزیز می گذارم .

بهتر است فعالیت ها به گونه ای تنظیم شوند که انجام آن ها مستلزم کار گروهی و مشارکتی باشد
یادمان باشد در موقع طراحی هر فعالیتی باید لیستی از مفاهیمی که دانش آموز باید آن ها را تولید و به آن ها دست یابد تهیه کنیم تا در مراحل ساخت و انجام فعالیت به خطا نرویم .
هدف از انجام این فعالیت چیست ؟و این فعالیت کدام مهارت را در دانش آموز تقویت می کند ؟
در ساخت هر گونه وسیله ی آموزشی توان مالی دانش آموز را هم بر آورد کنیم
.
فعالیت ها باید خانواده ها را به زحمت نیندازد و به گونه ای باشد که خود دانش آموز از عهده ی آن برآید ( ما که قصد نداریم ذهن اولیا را به چالش بیندازیم !!)
بهتر است فعالیت ها از مسائل واقعی و ملموس و زندگی روز مره و متناسب با سن دانش آموز باشد.
و از همه مهم تر باید  شوق یادگیری را در آن ها تقویت کند نه نفرت از آموزش را .
................................
........................
............
....
خلاصه یه جوری نباشه که زبان خانواده ها به لعنت و نفرین باز شود
 ( با کمال شرمندگی )  

                                                                  به قلم .........

¤ نویسنده: 15خرداد



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

»» منوها
[ RSS ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 14279
 

»» درباره خودم
مدرسه ی راهنمایی پانزده ی خرداد
15خرداد
مدرسه راهنمایی 15خرداد در سال 1378 تاسیس شد . این آموزشگاه در سال تحصیلی 85-84 مدرسه موفق استان معرفی شد. مساحت کل زمین 2700 مترمربع و مساحت زیر بنا 1324 مترمربع می باشد . تعداد کل اتاق ها و سالن ها 28 و تعداد کلاس ها 6 و تعداد دانش آموزان 161 و کارکنان آن 19 نفر می باشد . کد پستی مدرسه : 8461811111
 

»» پیوندهای روزانه
 

»» آرشیو نوشته های قبلی
 

»» لوگوی خودم

 

»» اشتراک در وبلاک
 
 

»» دوستان من
 

»» لوگوی دوستان من
 

»» آهنگ وبلاگ